Young- en Oldtimers

Bron: ANWB

Wat is de Youngtimer regeling?

Auto’s die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn worden ook wel Youngtimers genoemd. Het maakt niet uit of de auto in Nederland wordt gekocht of uit het buitenland is geïmporteerd. Youngtimers zijn vooral in trek bij mkb’ers en zzp’ers, omdat zij gebruik kunnen maken van een verlaagde bijtelling. Deze regeling is in 2016 geïntroduceerd en is anno 2022 nog steeds van kracht.

Standaard vallen vrijwel alle auto’s van de zaak, waarmee ook privé gereden wordt, onder de 22% bijtellingsregeling. Voor Youngtimers wordt een uitzondering gemaakt. Deze auto’s hebben een bijtellingspercentage van 35%. Dat is een hoger percentage, maar omdat de bijtelling over de dagwaarde wordt berekend in plaats van de cataloguswaarde valt het maandbedrag een stuk lager uit. Omdat de dagwaarde ook nog eens daalt naarmate de auto ouder wordt, kan de bijtelling elk jaar opnieuw berekend worden.

Lagere bijtelling

Zakelijke rijders kunnen vrij goedkoop in een luxe auto rijden, vanwege het feit dat de bijtelling over Youngtimers over de huidige waarde wordt berekend in plaats van de oorspronkelijke cataloguswaarde.

Youngtimer regels

Overweeg je een Youngtimer aan te schaffen voor de zaak? Houd dan rekening met de volgende regels:
De auto moet minimaal 15 jaar oud zijn.
De auto moet zakelijk op naam gezet worden.
Btw op een Youngtimer kan meestal niet teruggevorderd worden bij de Belastingdienst. Een Youngtimer wordt immers tweedehands gekocht en is daarom een ‘marge-auto’ en geen ‘btw-auto’.
Voor marge-auto’s die ook privé gebruikt worden moet je elk jaar 1,5% van de cataloguswaarde opnemen als ‘btw voor privégebruik’ in de laatste btw-aangifte van dat jaar. Dit geldt ook voor Youngtimers.
Een Youngtimer kan elk jaar opnieuw getaxeerd worden. Omdat de waarde van de auto steeds verder afneemt, wordt ook de bijtelling lager.